۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۲۰

فردا با حضور رئیس جمهور

گلخانه تراریخت افتتاح می‌شود

گلخانه تراریخت افتتاح می‌شود

گلخانه تراریخت که در قالب طرح کلان ملی قرار بود در اردیبهشت ماه سال جاری افتتاح شود، فردا چهارشنبه با حضور رئیس جمهوری در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح کلان ملی گلخانه تراریخت در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت.

هزینه‌های این طرح به گفته دکترعباس صاحبقدم لطفی- دبیر ستاد توسعه زیست فناوری حدود 30 میلیارد تومان است که 5 میلیارد تومان آن از طریق ردیف بودجه مستقل پرداخت شده است.

قول ایجاد و بهره برداری از این گلخانه از سال 84 توسط مسئولان ذی ربط داده شده و از  ابتدای سال جاری نیز از سوی مسئولان معاونت علمی نیز اعلام شده بود که در ابتدای اردیبهشت ماه گلخانه تراریخت افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

دکتر نسرین سلطانخواه- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز پیش از این به مهر اعلام کرده بود که تا پیش از دولت دهم این گلخانه به بهره برداری خواهد رسید.

سرانجام این گلخانه قرار است فردا چهارشنبه 5 تیرماه در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با حضور محمود احمدی نژاد افتتاح و به بهره برداری برسد.

گلخانه تراریخت به گلخانه‌ای گفته می‌شود که در آن محصولات دست ورزی ژنتیکی قبل از رها سازی و مصرف در آن کشت و بررسی می‌شوند. این گلخانه ویژگی منحصر به فردی نسبت به سایر گلخانه‌ها ندارد ولی طراحی آن به گونه‌ای است که دانه و یا گرده‌های گیاهان تراریخت خارج از کنترل در طبیعت رها سازی نشوند.

دکتر عباس صاحبقدم لطفی- دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ماموریت‌های گلخانه تراریخت، گفت: فناوری دست ورزی ژنی در گیاهان را از سالها قبل در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داشته‌ایم به گونه‌ای که پژوهشگران به چند نوع فناوری برای تولید گیاهان تراریخت دست یافتند و توانستند یک ژن خاص را برای بیان صفت ویژه به گیاه منتقل کنند.

وی با اشاره به تولید گیاهانی چون چغندر قند، پنبه و برنج تراریخت در کشور، خاطرنشان کرد: این گیاهان به صورت آزمایشگاهی تولید شدند ولی برای تکمیل زنجیره تحقیقات لازم بود تا پس از عملیات آزمایشگاهی، وارد گلخانه تراریخت برای اجرای سایر مراحل تحقیق چون سازگاری گیاه تراریخته با محیط شویم.

لطفی ادامه داد: از این رو با راه اندازی این گلخانه می‌توان پس از تکمیل تحقیقات نسبت به رهاسازی گیاهان و عرضه و در اختیار قرار دادن این گیاهان به کشاورزان اقدام کرد.

وی با اشاره به موانع و مشکلات در راه اندازی گلخانه تراریخت و تاخیر چندین ساله در راه اندازی آن، اضافه کرد: با راه اندازی کامل این گلخانه زنجیره تحقیقات در زمینه تولید گیاهان دست ورزی شده ژنی تکمیل می‌شود ضمن آنکه در مرحله بعد می‌توان وارد عرصه‌های تجاری سازی و صادرات محصولات ترانس ژن شد.

کد خبر 2083465

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha